W SKRÓCIE
Niepodległa to edukacyjna gra planszowa Instytutu Pamięci Narodowej przygotowana na 100-lecie odrodzenia Polski. Gra poprzez zabawę ukazuje wydarzenia, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Mechanika gry ma charakter kooperacyjny i jest oparta na kościach i kartach.
Gra ma dwa warianty: podstawowy (30 min) i zaawansowany (90 min) i jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy w wieku od 12 lat.
Przebieg gry
Gra toczy się przez dziesięć rund. Każda runda dzieli się na sześc faz:
1. Przydzielanie pionków i kości
2. Walka o niepodległość
3. Skutki negatywne
4. Kontrola morale
5. Skutki pozytywne
6. Koniec rundy i przygotowanie następnej
Przydzielanie pionków i kości
1. Wybór misji
2. Podział kosci neutralnych
Walka o niepodległość
1. Pierwszy rzut bez kosci zagrozenia
2. Przekazywanie kosci i ponowne rzuty wybranymi koscmi,
łacznie z koscia zagrozenia
Skutki negatywne
l Uwalnianie wszystkich uwiezionych komponentów
l Wprowadzanie do gry negatywnych skutków misji,
których nikt sie nie podjał
Kontrola morale
l Sprawdzanie, czy gracze otrzymali tarcze albo czy musza
odkryc karty zagrozenia
Skutki pozytywne
l Wprowadzanie do gry pozytywnych skutków misji, które
udało sie wykonac
Koniec rundy i przygotowanie następnej
1. Przesuniecie znacznika czasu
2. Wprowadzanie negatywnych skutków toru czasu,
o ile nie zostały zasłoniete przez tarcze
3. Dołozenie kart z talii misji zgodnie z powyzsza tabela
4. Uzupełnianie puli kosci i zetonów morale